Návod: Input lag, Vsync, FPS – čo to je a ako ideálne nastaviť?

Ahoj závodníci, jak všichni víte nastaveni detailů , počet FPS a input lag má na hry velký vliv. Obzvláště když se bavíme o SIMRACINGu je nastavení velice důležité!
Správné nastavení Vám pomůže jezdit stabilněji, přesněji a rychleji a o to nám jde všem.
Viděl jsem plno matoucích článků a postů na toto téma, pokusím se Vám tedy v tom udělat jasno a vysvětlit o co tady vlastně jde a proč to je tak důležité pro každého SimRacera.

Obecně v SimRacingu jsou 3 možnosti jak jde hru nastavit. Záleží pak na každém co preferuje. Jelikož jezdíme hlavně Assetto Corsa, budu se dále bavit jen o Assettu (dále jen AC).

Je důležité si uvědomit, že zde bude vždy delay (zpoždení), ať menší či větší ,vždy zde bude nějaký. Naším úkolem bude nastavit si AC tak ať je delay co nejmenší a auto reaguje „okamžite“.

Nejlepší řešení je mít co nejvíce FPS + monitor který zvládne 120/144/200mhz. Tyto monitory jsou stále hodně drahá záležitost, proto se budeme věnovat 60mhz monitorům které má většina z nás.

renderstatsCelkový delay záleží na:

FPS = čím více mám FPS tím vicekrát za sekundu je počítaná fyzika, zpracovaný vstup od volantu a pedálů. Navíc se snižuje FT=frame time=čas potřebný na výpočet framu grafickou kartou. FT při 60FPS je 16.7ms

Vsync = vertikální synchronizace pixelů s horizontálníma pixelama

Input lag = čas který potřebuje monitor na zpracování obrazu při vstupu

Výsledný delay si můžeme spočítat takto

FT + Vsyn + input lag = výsledný delay který cítíme přes volant

FT 3-33ms + Vsync 25-42ms + inputlag 4-50ms = 7ms – 105 ms – dost velký rozdíl

 

vsync1Vsync ON

– sice synchronizuje vertikální a horizontální pixely, obraz působí plynule a bez trhaní ale vždy přidá 25 – 42 ms delay. Ikdyž si myslíte že tam není, že ho necítíte tak věřte že tam vždy je. Vsync způsobí čekaní AC dokud neobdrží zprávu od monitoru, že má poslat nové obrázky. Pak zkopíruje videopamět (před zahájením procesu zápisu dalších obrázků) a pošle je na monitor. Mezi tím je mu jedno jak rychlý PC máte, můžete mít nejrychlejší PC na světě ale během fáze čekání Váš PC nedělá nic a to včetně výpočtu fyziky, vstupu dat volantu a pedálů které uplně ignoruje! Ano to je ten pocit když jedete na hraně a máte pocit že volant je gumový a FF jsou divné. Proto důrazně doporučuju Vsync vypnout !

 

vsync2Vsync OFF

Teď máte Vsync vyplý, ale rozjíždí se Vám obraz. Toto je známý jev zvaný TEARING.
Existují monitory které toto umí odstranit , Gsync pro Nvidie a freeSync pro AMD karty.

Monitory jsou ale opět hodně drahé , takže pro 60mhz monitory máme dvě řešení .

tearingtearing_vsync

1. Nastavit v AC FPS lock na hodnotu mhz monitoru (60fps)

Teď nám PC opět počíta 60x za 1s fyziku a vstup dat od volantu a pedálů a 60x data posíla na volant.

Tear se teď neobjevuje nebo se objevuje náhodně ale bohužel pokaždé na stejném místě, což je dost rušivé a odpoutává to pozornost od řízení.

Aby se tear zobrazil pokaždé na jiném místě doporučuje se nastavit FPS lock na 1.4 x mhz monitoru (tedy 84 fps).

FPS LOCK ale stále způsobuje delay, sice menší než Vsync, ale čekaní je prostě čekaní a nic s tím neuděláme.
Toto je taková zlatá střední cesta, jelikož můžete nastavit hodně vysoko detaily a přitom nemít moc velký delay.

2. Nastavit v AC Vsync OFF, FPS LOCK OFF

Toto nastavení má nejmenší možnou odezvu a nejlepší kontrolu auta, jelikož vypočítané framy jsou OKAMŽIŤE posílány na monitor bez jakéhokoli čekání.

Ano sice máme 60Mhz monitor který umí zobrazit pouze 60x za 1s nový frame, ale fyzika, AI-čka, vstup od volantu a pedálů je teď načítán a posílán zpět na volant tolikrát, kolik máme FPS.
Při 180 FPS máme 3x více dat a 3x více info Z a NA volant !

Nevýhoda je, že musíte snížit detaily, při vysokých fps nad 100 je tearing skoro nepozorovatelný !

Další nevýhoda je velká zátěž na procesor a grafiku, jelikož pořád pojedou naplno, PC více topí a hučí, ale kontrola a Vaše časy se lepší a lepší a Vy si můžete dovolit jezdit více na hraně a vymáčknout ze sebe TOP časy.

Vždy to bude dilema mezi pěknou grafikou, plynulostí obrazu a input lagem.

Není žádné nastavení, které vyřeší všechny 3 problémy najednou.

Tipy

– v AC pro více FPS snižte reflection na LOW/static, Post Process vypnout, AF na 4x nebo 8x, smoke low

– přetaktujte si monitor! Stejně jako GPU monitor jde taktovat jednoduše a bezpečně až na 85mhz!

how to overclock monitor

zdroj z kterého jsem čerpal v originál ang znění

databáze input lagu pro televize

databáze input lagu pro monitory

 

Autor: Libor Bena @libor

komentárov 18

  1. Profilový obrázok používateľa: kypo kypo píše:

    @libor diky za výborný článok, ja mám už konečne jasno a potvrdil sa mi môj pocit, že nemôžem jazdiť s nižším FPS ako aspoň 120…

  2. Profilový obrázok používateľa: Espiritu38 Espiritu38 píše:

    Dík za článek. Já vážně doufám, že nové PC mi pomůže. Když jezdím offline závody mám stabilně 60+ FPS. Pustím online a sotva 30. A fakt se to nedá a pomalu, ale jistě ztrácím motivaci. Doufám, že to nové železo pořeší protože mi ježdění fakt baví.

  3. Profilový obrázok používateľa: kypo kypo píše:

    Tiez planujem upgrade zeleza, ale cakam na novu generaciu grafickych kariet, pretozwe zatial si relativne vystacim s tym co mam…

  4. Profilový obrázok používateľa: Espiritu38 Espiritu38 píše:

    Ja prave skladal v roce 2009. Doted mi to vse utahlo a jako i offline AC popr. GTA 5 si v pohode zahraju, ale rekl jsem si, ze si uz zaslouzim zase krapet lepsi 🙂 Tak doufam, ze budu moct jezdit i online AC

  5. Profilový obrázok používateľa: Mario Mario píše:

    Tak jsem čekal, že článek bude i o triple screen, který se ve fóru hodně řešil, ale nakonec to je jen o položkách Vsync, a FPS lock…
    Jinak můj pocit že nejvíce FPS se docílí ne snížením odlesků, ale snížením rozlišení. Jezdím v 4096×768 a nárůst FPS je více jak 30%

  6. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    Ahoj Mario, to je jasna vec ze cim vetsi mas rozliseni tim vice je to narocne na grafikou kartu. snizovani rozliseni je spatna volba, obraz je mazly a jeden pixel se musi roztahnout napr na 1.2 pixelu a nedela to dobrotu. Tvoje 760 je tak akorat na jeden monitor natoz na 3.
    radeji si dej normal rozliseni 5760×1080 + antialiasing na 2x nebo off bude to vypadat ohodne lepe.

    takto vypada pixel, kdyz pouzijes mensi rozliseni moc dobre si s tim monitor neporadi….
    http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/06/lcd-screen-under-a-microscope-640×353.jpg

    720vs1080pvs4k
    http://www.hdtvsolutions.com/images/articles/Luther-Resolution-Large.jpg

  7. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    jinak pro dobry vykon v AC je nejlepsi volba nejaka inel i5 , treba 2500k nebo 3xxx 4xxx 5xxx 6xxx cca na 4ghz
    Ja mam i5-2500k na 4.2Ghz a pri 250FPS mam cca 80-90% vytizeni, takze i7 neni treba. AMD nebrat jelikoz intel je na jedno jadro o 84% vykonejsi nez AMD. amd tak jedine 8 jader 8300 radu a pretocit jak to jde na 4ghz+.
    Grafika na jeden monitor nejlepe 760,960 max 970, 2560×1440 960or970 a tripple 970minimum 980 or 980ti
    AMD grafiky nemam zkusenost.

  8. Ty jo lidi co to máte za mašiny 😀 Já už nevím jak to více osekat, abych mel alespoň tech 50-60 fps pri 1080×1920 a vy tady 2K a 4K :-DDD No nic 😀 Ale aspon vím, proč mi kolikráte ta odezva FF přijde, že pomalu není.
    Corbe….mám i5 2500K, 8GB RAM, ale jen 560Ti 1GB grafiku…..myslíš, že je to právě ten kámen úrazu a že pokud bych vzal třeba 950 nebo 960ku, tak by to byl velký skok? Nebo už to nemá cenu na ten PC a postačí nějaká levnější a třeba za rok za dva pořešit raději celý PC pokud bude za co?

  9. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    urcite 560Ti je slabota, 950 nee, 960 ti da 100% vykonu navic, coz je rozdil jestli mas 50fps nebo 100fps
    koukni kde je 560ti ..
    http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_960_g1_gaming_4gb_review,19.html

  10. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    procesor nemen ten ti staci na delsi dobu. me nakrmi i 980ti po pretoceni na 4.2 .)

  11. Profilový obrázok používateľa: fifo fifo píše:

    tak jsem zkusil pro zajimavost menit reflection a mam ted v Toyote GT86 z kokpitu na Eastern Creaku na trati (sam) tyhle vysledky:
    PP=post-processing

    Reflection na LOW/static:
    PP ON – 120fps
    PP OFF – 200fps

    Reflection MEDIUM/Static:
    PP ON – 112fps
    PP OFF – 192fps

    mam Win 8.1
    Radeon AMD R9 280
    Intel i5

  12. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    krasne jde videt jak ty PP zerou 😀
    ja mam osobne low/medium. Jelikoz chci aby mi to pocitalo reflection na autech kolem me.
    Static pusobi dost divne kdyz predjizdich v 200km auto a nic se na nem nehybe, nastaveni low/medium bere podobne fps jako medium/static.

  13. Profilový obrázok používateľa: DAW1d DAW1d píše:

    Zajímavý vysvětlení. Díky za něj! Nikdy mě nenapadlo brát v potaz souvislost s FPS (obecně s obrazem) a fyzikou resp. odezvou do volantu. Proto mám Vsync na „adaptive“, abych neměl tearing a komp zbytečně netopil a zároveň když FPS klesnou pod 60, Vsync se vypne a hra jede „plynule“. Každopádně zkusím Vsync a FPSlock vypnout a snížit detaily. Tearing mi jinak při ježdění hrozně vadí.

  14. Profilový obrázok používateľa: fifo fifo píše:

    @Corb23 no „podobne fps“ je dost odvazne tvrzeni. U me je pri nastaveni LOW/medium vysledek 150fps oproti MEDIUM\static je to o skoro 50 fps min a to je teda sakra moc fps !

  15. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    asi to je dost zavisle na karte. prece jen mam 980ti a ten se jen tak neda 😀

  16. Profilový obrázok používateľa: Corb23 Corb23 píše:

    Dawide ja taky jezdil a adaptative vsync. Adaptative vsync=fps lock na frenkenci monitoru, je to to same .

  17. Profilový obrázok používateľa: Veet Veet píše:

    Lidem se slabší grafickou kartou doporučuji udělat toto:
    YOU CAN ALSO FULLY DISABLE SHADOWS BY FOLLOWING THIS
    go to C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\assettocorsa\system\cfg and open the graphics.ini
    SHADOW_MAP_BIAS_0=1.000000
    SHADOW_MAP_BIAS_1=1.000000
    SHADOW_MAP_BIAS_2=1.000000

    Hraju v rozlišení 1680×1050 a FPS nejde pod 100, vše mám teda na minimální detaily, ale neomezuje mě to.
    Hraju na i5 6500 a ATI HD6850 1 GB.

  18. Profilový obrázok používateľa: Joshuax VGOS Joshuax VGOS píše:

    Ja bych to zase tak nehrotil a urcite toto nelze brat jako dogma. Puvodni clanek se opira o jiny, x let stary clanek, technologie vsak jde dopredu. V komentech vyse zmineny adaptivni vsync je treba mezi klasickym vsyncem a jeho vypnutim, jestli ma AMD neco podobneho netusim, ale ani zminene tvrzeni, ze kdyz mam fps lock na 60, ze mi komp nepocita nic navic je taky ponekud nepresne. Jde o nastaveni. Vse je mozne menit, takze i FPS hrani s lock na 60 muzu dost ovlivnit poctem predrenderovanych snimku, aby si vsync mel z ceho vybrat a necekal zbytecne dlouho na adekvatni cely snimek z GK. Obecne plati fakt, ze FPS max je vzdy lepsi, at uz vsync pouzivate, nebo ne. Jde jenom o preference. Mezi hraci FPS (first person shooter) strilecek je tearing znamym problemem a co si budeme povidat, s daleko vetsim dopadem na vykon hrace, presto nejlepsi hraci sveta se nerodi z tech, kteri maji nejlepsi zelezo, ale proste nejvetsi skill 😉

    Take tvrzeni, ze pocitac nepracuje v volantem v dobe, kdy nerenderuje frame mi prijde ponekud zvlastni. Zobrazeni je zobrazeni, o tom zadna, ale to jestli zpracovavam signal z periferii, nema se zobrazenim co delat. Opet se odkazu na predrenderovane snimky, nebo adaptive vsync. Zobrazuju 60, ikdyz pracuju s 150. Toto lze snadno ovlivnit zmenou parametru ovladace. Dost mozna bych se vice povenoval nastaveni ovladacu jako takovych, protoze v defaultu je to jisty kompromis mezi vykonem a spotrebou.

    A nakonec se tu vubec nezohlednuje input lag z periferii. Neni to jenom domena monitoru, ale jakekoliv pefiferie, komunikujici s PC. Mysi maji svuj input lag, klavesnice taktez, volanty nevyjimaje… Davno jsou pryc doby, kdy jsme resili OC (polling rate) ne procesoru, ale USB portu atp…

    Presto se vratim k jiz zminenemu. To ze si lepe nastavite vas pocitac je samozrejme poznat, ale lepsiho jezdce to z vas neudela. To zrychleni ke kteremu dojde je stejny placebo efekt, jako kdekoliv jinde. Vy budete vice v pohode, protoze ted mate prece mnohem lepsi vyhodu, kdyz vam to funguje lepe a proto budete jezdit taky lip… Ale ze budete lepe trefovat apexy ? Ze pridate plyn o neco vic, ale porad v gripu ? Za to nemuze fps, za to muze vas mozek a ten se da overclockovat jenom cvicenim… (svalova pamet, reflexy atp…)

Pridaj komentár